FA | EN | RSS

جمعه, 30 تیر 1396

استراتژی گیلان برگرفته از تعالیم گردشگری/ بهره گیری از فرصت گردشگری در گیلان راهکاری برای توسعه اقتصادی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان:استراتژی استان گیلان بر پایه گردشگری بنا شده لذا باید از این فرصت برای تعالی اقتصادی استفاده بهینه نمود.

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان؛در آستانه نوروز و آغاز فعالیت ستاد اجرایی خدمات سفر عصر امروز نشست کمیته اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی خدمات سفر و شورای هماهنگی روابط عمومی‌ها در استانداری گیلان برگزار شد.

رضا علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به موقعیت گیلان در امر گردشگری و لزوم فراهم نمودن بسترهای توسعه این صنعت، بر ضرورت هماهنگی دستگاه های اجرایی برای تحقق این مهم تاکید کرد.

وی نقش روابط عمومی‌ها را بسیار پررنگ و اثرگذار خواند و افزود: مسئولان روابط عمومی دستگاه های اجرایی گیلان همواره بازوان پرتوان مدیران استان بوده اند و اطلاع رسانی و انعکاس رویدادها از سوی آنان قابل تقدیر است.

علیزاده؛ شعار انتخاب شده نورز امسال را "نوروز متفاوت" عنوان کرد و گفت: تلاش است با رویکرد مذکور فضایی مطلوب و متنوع را برای مسافران نوروزی در استان گیلان رقم زنیم.

وی؛ حوزه گردشگری را فرصتی برای برون رفت از مشکلات اقتصادی برشمرد و با بیان اینکه گردشگری در بحث، اقتصاد، اشتغال و توسعه اجتماعی و فرهنگی تاثیری مستقیم دارد تصریح کرد: امسال به‌صورت هماهنگ‌تر و پررنگ‌تر از سال‌های گذشته حوزه گردشگری و نوروز در استان پیگیری می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با تاکید بر اینکه امسال سازمان میراث فرهنگی به‌دنبال ثبت پرونده چند ملیتی نوروز در سازمان جهانی یونسکو است بیان کرد: این پرونده با مشارکت 12 کشور با هدف معرفی آیین مهرورزی، نشاط و مهربانی نوروز می باشد..

علیزاده، تشکیل پرونده و دانش‌نامه نوروز و ارائه آن به سازمان جهانی یونسکو را یکی از اهداف مهم سازمان میراث فرهنگی عنوان کرد و افزود: هر کدام از استان‌ها با تنوع اقلیمی و قومیتی که دارند می‌توانند نقش‌پرداز موضوع مذکور در سطح بین‌المللی باشند.

وی با اشاره به اینکه سفر به استان گیلان در سال‌های اخیر رونق ویژه‌ای گرفته است تاکید کرد: ورود گردشگران به استان گیلان تنها مختص به نوروز نیست بلکه در تمامی فصول سال استان گیلان میزبان مسافران و گردشگران از اقصی نقاط کشور است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با تاکید بر اینکه سطح انتظارات مردم و مسافران از استان بالا رفته است خاطرنشان کرد: مردم گیلان در بحث گردشگری مطالباتی دارند و معیشت بخشی از مردم گیلان وابسته به گردشگری است.

علیزاده با اشاره به اینکه فضای ذهنی استان به سمت جذب گردشگر و توسعه فضای گردشگری در استان است بیان کرد: استراتژی استان گیلان بر پایه گردشگری بنا شده لذا باید از این فرصت به‌طور بهینه استفاده نمود.

وی با تاکید بر اینکه باید فضای گردشگری استان را با ارتقای بیشتری پیش ببریم تصریح کرد: گردشگری می‌تواند در تمامی عرصه‌ها موجب ارتقای توسعه استان شود.

حمیدرضا آذرپور معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز در جلسه با اشاره به اینکه نوروز شروع یک میزبانی بزرگ برای استان گیلان است، اظهار داشت: استان گیلان با همدلی و همیاری تمامی دستگاه‌های اجرایی به میهمان نوازی و مهمان دوستی در کشور مشهور است.

وی با بیان اینکه باید از تمامی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های دستگاه‌های اجرایی در راستای ارتقای ارائه خدمات به مهمانان نوروزی استفاده کرد افزود: تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی توسعه گردشگری است.

این مسئول با تاکید بر اینکه گردشگری می‌تواند توسعه چشمگیری در تمامی حوزه‌های استان به‌وجود آورد بیان کرد: تمامی اعضای عضو ستاد اجرایی خدمات سفر نوروزی در گیلان به منظور خدمات دهی مطلوب به 10 کمیته تقسیم بندی شدند.

وی با اشاره به اینکه این ستاد به‌صورت دائمی و در طول سال با شرح وظایف مشخص و ساختار منسجم در امر ساماندهی، توسعه و ارتقای خدمات سفر و گردشگری فعالیت می‌کند خاطرنشان کرد: اگر 10 کمیته مذکور وظایف خود را به‌درستی ایفاء کنند هیچ مشکلی در حوزه گردشگری در استان نداریم.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان کمیته خدمات حمل و نقل، امداد و نجات، انتظامی، امنیتی و ترافیک شهری، امور شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، خدمات اسکان و رفاه، نظارت و تنظیم بازار را بخشی از 10 کمیته‌ ستاد تسهیلات سفر نوروزی نام برد و گفت: گیلان  برای میزبانی از مسافران نوروزی آماده می‌شود.

در ادامه سلمان شاه محمدی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به اینکه ایام نوروز آمادگی و هماهنگی کامل تمامی دستگاه‌های اجرایی استان را می‌طلبد، اظهار داشت: سفرهای نوروزی موجب رونق و توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی استان گیلان می‌شود.

وی، بخشی از اقتصاد استان را مربوط به بحث صنایع دستی عنوان کرد و افزود: از صنایع دستی گیلان بعنوان خاطره سفر ماندگار یاد شده و تمامی محاسن استان با صنایع دستی در اذهان‌ ماندگار می‌شود.

شاه محمدی با تاکید بر اینکه گیلان بالغ بر 21 هزار هنرمند صنایع دستی دارد که در بیش از 80 رشته فعالیت می‌کنند خاطرنشان کرد: در نوروز سال 96 بالغ بر 600 غرفه عرضه صنایع دستی در 16 شهرستان و 60 نقطه استان گیلان برپا می‌شود.

وی با بیان اینکه 20 کارگاه تورهای گردشگری در استان برای ایام مذکور آماده شدند تاکید کرد: پنجشنبه بازار ویژه ایام نوروز به‌صورت دائمی در پیاده راه شهرداری رشت برپا می‌شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به اینکه کارگاه های صنایع دستی روستایی در 4 روستای استان در ایام نوروز آماده بازدید مسافران است خاطرنشان کرد: برپایی 8 بازارچه در نقاط مختلف استان در ایام نوروز طراحی شده است.

شاه محمدی از فعالیت 345 فروشگاه صنایع دستی در گیلان خبر داد و افزود:  بالغ بر 2 هزار قطعه صنایع دستی در طرح اهدای صنایع دستی در محل کارگاه‌های صنایع دستی و ورودی شهرستان‌ها به مسافران اهدا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از 30 هزار بروشور حوزه صنایع دستی برای معرفی صنایع دستی و کارگاه‌های صنایع دستی در ایام نوروز در بین مسافران توزیع می‌شود گفت: نوروز فرصتی است که باید به‌صورت ویژه و بهینه از تمامی ظرفیت های آن به‌طور مطلوب در راستای ارتقای توسعه اقتصاد استان استفاده کرد.

یوسف گلشن مدیرکل روابط عمومی استانداری گیلان نیز در این نشست نوروز را تکراری زیبا قلمداد کرد که حیات دوباره را تداعی می سازد و نشاط و سرزندگی را به ارمغان می آورد.

وی، نوروز را فرصتی مغتنم برای به بار نشاندن نشاط اجتماعی دانست و گفت: اهداف دولت تدبیر و امید گسترش فعالیت های فرهنگی اجتماعی بر مبنای نشاط و بالندگیست.

گلشن؛ خواستار همدلی و هم افزایی مسئولان روابط عمومی دستگاه های اجرایی برای اجرای خدمات اثربخش در حوزه گردشگری بعنوان عنصر مهم در نشاط اجتماعی شد و گفت: استاندار گیلان نیز بر مقوله گردشگری تاکید بسیار دارد تا آنجا که سال 96 را در گیلان سال گردشگری ناگذاری نموده است.

این مسئول بر لزوم انعکاس رویدادها و اخبار لحظه به لحظه از فعالیت دستگاه های اجرایی در نوروز تاکید کرد و اذعان داشت: نوروزی متفاوت مرهون هوشیاری و هم افزایی مسئولان روابط عمومی هاست.

گلشن بهره گیری از توان رسانه ملی و مطبوعات را مهم قلمداد کرد و بیان داشت: استفاده از پتانسیل این منابع در اطلاع رسانی ها نتایج مثبتی را به دنبال خواهد داشت.